SEO

We kennen de gladde verkoper uit de reclame van bol.com vast nog wel… prima apparaatje meneer,… k heb m zelf ook… Voor Google zou deze reclame lang niet zo grappig zijn, immers 95% van de internetgebruikers in Nederland gebruikt m zelf ook. Niets bijzonders dus. De bruikbaarheid en het gebruiksgemak hebben Google tot een van ‘s werelds bekendste merken gemaakt en dit alles via mond-tot-mondreclame door tevreden gebruikers.

Vindbaar zijn

Zoeken en gevonden worden

Hoewel bovenstaande regel het ook goed zou doen als slogan voor een datingsite geldt het eigenlijk ook voor websites. Tussen vindbaar zijn en gevonden worden zit veel verschil. Vooral als je het vanuit het oogpunt van een zoekmachine bekijkt. In de praktijk betekent dat vindbaar zijn inhoud dat de gebruiker de website vindt door naamsbekendheid (bijvoorbeeld bol.com) of linkpopulariteit (bijvoorbeeld via startpagina.nl).

Een goede notering in de zoekmachine

Gevonden worden heeft -naast voorgaande eigenschappen- betrekking op een goede notering in de zoekmachine.   Het verhaal dat een designer met wat truukjes Google voor de gek kan houden behoort tot het verleden. De zoekmachines die tegenwoordig het meest gebruikt worden kun je niet foppen, en al zou het je lukken dan is er de kans op ontdekking en een verbanning naar bijvoorbeeld pagina 10 van de zoekresultaten; Vroeg of laat zal deze zogenaamde “blackhat SEO” door Google opgemerkt worden, en dan zijn de gevolgen dus verstrekkend.

Ik optimaliseer websites volgens de regels en mogelijkheden die de grote zoekmachines bieden. Linkfarms of andere vormen van oneigenlijke linkbuilding worden niet gebruikt.

Meer over Google

Om de objectiviteit van Google te benadrukken een quote van Google zelf: “Het is voor Google van wezenlijk belang dat de integriteit van de zoekresultaten niet in gevaar wordt gebracht. Posities worden nooit gemanipuleerd om onze partners een hogere plaats te geven in onze zoekresultaten. Niemand kan een betere PageRank kopen. Google-gebruikers vertrouwen op onze integriteit en geen enkel kortetermijngewin rechtvaardigt het schenden van dit vertrouwen.”

Google is dus in Nederland de meest belangrijke zoekmachine. Hoewel Google (in de begindagen nog Googol, een één met 100 nullen -synonym voor het ordenen van de geweldige schat aan informatie op het web) ook de laatste tijd een beetje last heeft van de teruglopende economie en een dalende aandelenkoers, mag het bedrijf uniek genoemd worden; Een onontgonnen markt bedienen op de manier zoals Google dat doet is nog nooit vertoont. In recordtempo (Google bestaat in 2014 15 jaar) worden nieuwe applicaties en projecten gelanceerd, waarvan Gmail, AdWords en GoogleEarth/GoogleMaps wellicht de bekendste zijn.

Als bedrijf genereert Google omzet door adverteerders de kans te bieden meetbare, kosteneffectieve online advertenties te leveren die zijn toegespitst op de inhoud van de pagina waarop ze worden weergegeven. Hierdoor zijn de advertenties nuttig voor zowel de gebruiker als de adverteerder.

shopify visitor statistics